Over WEPods

Ze hebben geen stuur, geen rem- of gaspedaal en ‘luisteren’ naar de naam WURby en WElly. De voertuigen, zogenaamde WEpods, worden tot de zomer van 2016 intensief getest. Niet alleen op technische aspecten, maar ook op sociale aspecten.

Het gaat bij deze pilot vooral om kennisontwikkeling. De pilot levert geen kant-en-klaar systeem op, maar een samenwerkingsverband tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen die samen automatisch rijden een stap dichterbij brengen.

Op deze pagina kunt u alles lezen over de WEpods, de proef, de planning, de techniek, de veiligheid… kortom: alles! Mochten er evengoed nog vragen zijn: laat het ons weten!

Technologie

Van specificaties tot app, van batterij tot de technische snufjes, als het gaat om technische zaken van de WEpods kunt u er hier meer over vinden.

Veiligheid

Fouten maken mag in een pilot, maar geen fouten met gevolgen voor de veiligheid. De veiligheid van passagiers en weggebruikers staat dan ook voorop! Lees hier meer over alle maatregelen om de veiligheid te waarborgen.

Wet- en regelgeving

Een zelfrijdend voertuig mag niet zomaar op de openbare weg op. Nadat was aangetoond dat de pilot aan de veiligheidseisen voldoet, is de wet- en regelgeving is hierop aangepast door Rijkswaterstaat. Vanaf dat moment mochten we wettelijk de weg op.

Route en navigatie

Tijdens de proef rijden de WEpods straks een vaste route: van station Ede-Wageningen naar de Wageningen Universiteit, en op de campus. Met op maat gemaakte navigatie .

Planning

Eind juli 2015 is het eerste voertuig gearriveerd in Nederland. Niet veel later – oktober 2015 – kwam de tweede. Vanaf november 2015 testen we de voertuigen op de openbare weg. In eerste instantie op kleine trajecten. Het traject wordt steeds verder uitgebreid.

Meer informatie?

Mist u informatie? Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.